6 grunner til at du skal spise mørk sjokolade

translation missing: no.blogs.article.author_on_date_html

moerk chokolade er sundt

Studier viser at mørk sjokolade (dessverre teller ikke hvit sjokolade) er fylt med næringsstoffer som kan ha en positiv effekt på helsen din. Les mer her hvis du trenger 6 gode unnskyldninger for å spise mørk sjokolade.

 

1) Mørk sjokolade er ekstremt næringsrikt

Hvis du velger mørk sjokolade med høy konsentrasjon av kakao kan du bare spise i vei (men husk, alt med måte): det er nemlig rikt på næringsstoffer. Mørk sjokolade med ca. 70-80 % kakao inneholder blant annet jern, magnesium, kobber, fiber og en rekke andre mineraler. Det er viktig å nevne at mange av platene med mørk sjokolade som man får kjøpt i butikken også inneholder en stor mengde sukker, så derfor bør du nok revurdere å bytte ut alle måltider med sjokolade.

 

2) Mørk sjokolade er en god kilde til antioksidanter.

ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) er en metode som brukes til å måle antioksidantnivået i matvarer. Selv om det stilles spørsmål ved den økologiske validiteten av testen, har den allikevel vist et nevneverdig utslag på akkurat mørk sjokolade. Rå, ubearbeidet kakaobønner er nemlig blant de matvarene som scorer høyest av alle varene som noensinne har blitt testet! (https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_radical_absorbance_capacity)

Dette er nok til at jeg personlig gjerne gomler i vei en plate mørk sjokolade eller to, så snart det er et minste tegn på influensa!

 

Et studie har også vist at kakao og mørk sjokolade inneholdt et høyere nivå av anitoksidantaktivitet enn annen frukt og bær, faktisk mer enn blåbær og Acai-bær. Les studiet her.

3) Mørk sjokolade kan øke blodsirkulasjonen og senke blodtrykket

Nå begynner det å bli teknisk... Det viktigste er selvfølgelig at dette er enda en god grunn til å spise mørk sjokolade! Hvis man er interessert i hvordan mørk sjokolade bidrar til å øke blodsirkulasjonen og senke blodtrykket, kan man blant annet lese følgende studier:

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=207783

http://ajcn.nutrition.org/content/95/3/740.long

http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=412211

http://journals.lww.com/jhypertension/Abstract/2003/12000/Flavanol_rich_cocoa_induces_nitric_oxide_dependent.16.aspx

 

4) Mørk sjokolade kan minimere risikoen for å få hjerte- og karsykdommer.

Det tyder på at innholdet i mørk sjokolade beskytter godt mot oksidering av LDL-kolesterol (Low Density Lipoprotein-kolesterol). Dette kan på lengre sikt bety at en langt mindre mengde kolesterol setter seg fast i arteriene, noe som kan bety en langt lavere risiko for hjertesykdommer ikke dårlig, eller hva?

Et spesielt spennende studie av 470 eldre menn viser at kakao reduserte risikoen for dødsfall som følge av hjerte- og karsykdommer med 50 % på en periode av 15 år! (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16505260/).

Et annet spennende studie viser at man ved å innta sjokolade mer enn 5 ganger ukentlig kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer med 57 %! (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20858571). Man må dessverre legge til at de ovennevnte studiene var observasjonsstudier, noe som betyr at man ikke kan utelukke at det var en annen faktor enn sjokolade som var med til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. Jeg tenker personlig at det er best å ta alle de forholdsregler man kan og da lyder sjokolade minimum 5 ganger om uken veldig rimelig.

 

5) Mørk sjokolade kan beskytte huden mot solen

Her er enda en grunn til at man bør spise sjokolade det bidrar til å beskytten huden mot solstråler. Hvis man har blitt brent av solen kan inntak av sjokolade øke blodsirkulasjonen til huden og dermed øke gjenoppbygging og hydrering!

(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16702322).

 

 

6) Mørk sjokolade kan øke hjerneaktiviteten!

Hva er oddsen for det? Studier viser at mørk sjokolade kan bidra til å øke hjerneaktiviteten. Så det er visst ikke lenger noen unnskyldninger for å utsette turen til butikken. Man har lov til å kjøpe mørk sjokolade. Mørk sjokolade har vist seg å øke blodsirkulasjonen til hjernen (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16794461). Kakao inneholder blant annet stimulanser, akkurat som koffein, noe som kan være en forklaring på hvorfor det kan øke hjerneaktiviteten på kort sikt.http://link.springer.com/article/10.1007/s00213-004-1898-3


translation missing: no.blogs.article.share_this_post



← translation missing: no.blogs.article.older_post translation missing: no.blogs.article.newer_post →